Szczury z Wistar

Szczury z Wistar

Dzisiejsza premiera polskiej edycji gry "Szczury z Wistar" od @portalgamespl to średniej ciężkości euro z domieszką klimatu i przygody, czyli można powiedzieć swego rodzaju hybryda euro z ameri.

Historia w tle

Tak wiem wiem, to nie jest ameritrash, ale historia jest i ją czuć więc aż tak sucho nie jest :)

Inteligentne szczury po ucieczce z laboratorium osiedliły się w gospodarstwie, ale wewnętrzne napięcia wymusiły wybór przywódcy.

Czterech kandydatów staje do walki o przywództwo w kolonii. 

Wygra ten, który wraz z rodziną w ciągu pięciu dni wytworzy najwięcej rzeczy (będących dla szczurów wynalazkami).

Eksplorowanie piwnicy i piętra oraz poznawanie misji niczym rasowy RPG ;)

Kluczowe koło czy akcje ?

Dlatego gra trwa pięć rund, w której w dwóch fazach wykonujemy po 3 tury wybierając akcję główną z obrotowego koła.

Osią całej gry jest właśnie wybór akcji. Koło podzielone jest na 6 części, i w każdej turze obraca się o 1/6 pełnego obrotu. W taki sposób każda część koła znajdzie się w każdym możliwym położeniu dokładnie raz.

Koło leży na 3 obszarach: lasu, nory i gospodarstwa. Siła wybranej akcji zależy od ilości robotników z danej rodziny w obszarze w którym aktualnie znajduje się wybrany segment koła.

Na poszczególnych segmentach koła mamy także akcje dodatkowe, one już nie zależą od liczby robotników.

Podczas naszej tury w dowolnym momencie możemy wykonać także dowolną liczbę szybkich akcji.

Kluczowe są jednak akcje główne i to o nie oraz o ich dobre rozplanowanie będziemy w grze najbardziej walczyć.

Koło Akcji

Wynalazki po raz trzeci

Karty wynalazków także dają nam różne efekty, czasami są to akcje natychmiastowe, akcje odpalane raz na turę, stały efekt, stały dochód lub efekty „ofensywne” dające grze trochę więcej negatywnej interakcji niż zabieranie sobie pól na kole akcji czy premii z drzwi, bonusów z misji czy też podbieranie gości.

Jest jeszcze chatka alchemika, znajdująca się poza kołem akcji, ona pozwala nam na zmianę kolejności w rundzie, co ma znaczenie przy wyborze akcji głównych z koła, więćczasami by być pewnym wyboru warto odwiedzić poczciwego alchemika.

Eksplorujemy niczym w D&D pomieszczenia w domu i piwnicy (takie szczurze podziemia), odkrywamy i realizujemy misje - to właśnie duża część hybrydyzaji tej euro gry - to tyko moja opinia.

Ale prawdziwym nadzieniem gry są wspomniane wcześniej karty wynalazków, i o nie w grze warto zabiegać :)

 

Karty wynalazków

Czy są minusy?


Losowość w grze jest, bo dociąg kart jest losowy, misje poznajemy dopiero po odkryciu, więc priorytety mogą się w grze zmienić. Ja losowość w grach euro lubię jeśli nie jest na poziomie grzybobrania, więć to dla mnie jest plus, bo losowość wpływa takżę dodtanio na regrywalność.

Żeby nie było za różowo, znalazłem i jakiś minus personalnie kujący i mnie:  plansza jest bardzo duża a pudełko lekko niestandardowych wymiarów, koło obrotowe przyczepiane do planszy po jej złożeniu nie mieści się do pudełka, trzeba więć to koło za każym razem demontować i montować, jest to jakiś minus. Rozumiem jednak, że to właśnie ze względów częstotliwości montażu owego koła nity mocujące są metalowe, a nie plastikowe jak to zazwyczaj bywa.

 

Rzadko ale czasami tak

Rzadko koszulkuję gry, mam raptem dwie zakoszulkowane, a insertów do tej pory nie posiadałem. No i bach, to pewnie się zmieni, bo dzięki reDrewno mogłem przetestować jak insert wpływa na chęć grania - czytaj rozkładania i składania gry. No i wpływa doskonale, pudło staje sico prawda cięższe ale widok drewnianych pudełeczek równiutko sortujących zawartość gry, rozseparowanie elementów graczy, tak że każy dostaje swoje w dwóch zgrabnych pudełeczkach robi robotę na tyle że...... bardzo chętnie oddam w dobre ręce komplet woreczków strunowych z gry Szczury z Wistar :D

Tak wićrzadko ale czasami zmieni siępewnie w coraz częściej.

Polecam serdecznie grę oraz genialny insert od @redrewno który robi porządek w szczurzej norze i dzięki niemu bardzo szybko i dużo czeście gra trafia na stół - mimo konieczności montażu koła ;)

 

Insert od reDrewno

Grę otrzymałem od wydawcy Portal Gaes, insert od producenta reDrewno, maty na kóych gra się ięknie precentuje od playmaty.pl a stół musiałem kupić w Ikei.

Jeśli spodobała się Wam gra to sprawdźdcie jej dostępność oraz ceny na planszeo: https://planszeo.pl/gry-planszowe/rats-of-wistar