Projekt Gaja: Zaginiona Flota

Projekt Gaja: Zaginiona Flota.


W czwartek 19 września jest premiera polskiej edycji kultowej juz gry "Projkt Gaja" oraz pierwszego dodatku pod nazwą „Zaginiona Flota”.
Flota daje nam urozmaicenie, kilka nowych elementów oraz więcej elmentów tych znanych już z podstawki, co oczywiście zwiększa i tak już dużą jej regrywalność.

Co nowego

Mamy nowe elementy mapy, trój heksowe kafle dalekich sektorów, które umieszczamy na skraju naszej kosmicznej mapy, oraz pojedyncze heksy czyli żetony przestrzeni w tym 4 zawierające tytułowe zagonione Okręty. Rodzaj elrmentów mapy ma znaczenie bo wiele waunów punktowania zależy np. od tego czy mamy obecność na kaflach dalekich sektorów.

Mamy dwa nowe typy planet w tym jedna to Asteroida, mają one specyficzny sposób kolonizowania, np. żeby zabudować asteroidę musimy poświęcić na zawsze jednego gajafofmera, ruga nowaplanet tzw. "Protoplaneta" wymaga od każej frakcji trzch etapów terraformowania, czyli jest to drogie.

IMG_8580

Okręty zaginionej floty

Mamy 4 nowe frakcje, są one standardowo po dwóch stronach planszetek. Wraz z frakcjami mamy dwa nowe komplety budowli i elementów gracza w kolorach różowym oraz turkusowym. Wydawało by się, żę nowe frakcje będą miały maciżystw plantey wśród nowych dwóch planet. I tutaj pojawia się innowacja, gdyż tak nie jest, co prawda nowe frakcje zaczynają z budowlami na tych nowych plpanetach, ale to nie są ich planety macierzyste a przynajmniej w znaczniu kosztów budowy. Brak planet macierzystych - czyli braku konieczności ich terraformowania nie robi z tych frakcji przegranych na stacie, gdyż mają oni inne potężne możliwości, np. frakcja Darkanianów, kóymi grałem w mojej pierwszej rozgrywce z dodatkiem, ma dla wszystkich plant poza tymi nowymi tylko jeden etap terraformacji, zasadniczo nie musi sięwięć roglądać w jakim sektorze jest sięjej lepiej buddować, i ma duże szansena dobre punktowanie w tych elementach któe zależą od ilości różnych zabudowanych planet, ma też łatwiej z udwaniem przymierza.

Fabuła w tle

Cała idea nowych elementów i mechanik w grze toczy się w okół okrętów zaginionej floty. Każdy z 4 okrętów ma swoją planszetkę, na którą możemy wysyłać promy badawcze. Promy to są nowe elementy które wnosi dodatek, mamy tutaj dostawki do planszetek, na których promy czekają na swoje akcje.


Wysłanie promu na Okręt to jedna z dwóch zupełnie nowych akcji możliwych do wykonania w turze, pod warunkiem że okręt jest w naszym zasięgu - ważne jest zatem na początku rozsądne rozłożenie na mapie galaktyki tych 4 okrętów, no i początkowe położenie naszych kopalń teraz poza planetami macierzystymi powinno uwzględniać szanse dotarcia do wybranych przez nas okrętów.

Mamy 4 okręty i 3 promy więc i tak na wszystkie nie damy radę dolecieć, gdyż prom nie może już wrócić z okrętu.

Akcja wysłania Promów to koszt 5 punktów, decyzja o wysłaniu powinna więc byćdobrze przemyslana i zakładać, że nam się to opłaci. Wysyłając prom otrzymujemy przeładowanie energii jednorazowo, i dostajemy dostęp do pól akcji, w tym są tutaj także akcje „za KIK-i”, które znikają jednocześnie z planszetki z technologiami - zakryte żetonem tłumaczącym sposoby zasiedlenia nowych planet.

Poza dostępem do akcji, na każdym okręcie są po 3 różne pola  akcji, mamy także dzięki obecności na okrętach dostęp do żetonów przymierza dosyć silnych oraz do nowych wypasionych technologii. Okręt „Zmierzch” zamiast technologii  ma na pokłądzie nowość a mianowicie  żetony artefaktów, które pozwalają na dosyć mocne punktowanie albo na zyskanie jakiegoś stałęgo lub jednorazowego przychodu np. dwóch nowych Mocy (nowe żetony a nie przeładowanie). Koszt odpalenia artefaktów jest jednak spory i wynosi 6 punktó mocy, które musimy wywalić całkowicie. Za skorzystałem z takiego artefaktu pod koniec gry gdy już moc mi nie była potrzebna.

Większy wybór

Mamy też rozszerzenie planszy punktowania, na dwustronnej płytce rozszerzenia kładziemy żeton technologii zaawansowanej, jest on dostępny gdy spełni się warunek z płytki, a jest to albo 25 punktów zwycięstwa albo wysłanie 3 czyli wszystkich promow badawczych na statki.
Daje to możliwość użycia technologii zaawansowanej - tej jednej - bez względu czy dotarliśmy w obszarach badań na planszy rozwoju odpowiednio wysoko.

 

IMG_8606

Nowy różowy zestaw elmentów gracza dla nowych frakcji

Nowe akcje w grze to wspomniane już badanie statku (wysłanie promu badawczego) oraz zbadanie artefaktu, akcja możliwa gdy mamy swoj prom ma statku „Zmierzch” na którym są te żetony artefaktów. Koszt tej akcji to odrzucenie 6 znaczników mocy, to sporo ale można dobrze zapunktować nawet lilkanaście punktów - tak uż o tym pisałem :)

Dodatek posiada także nowe żetony wzmocnienia, żetony punktowania rundy, żetony punktowania końcowego, żerony przymierza, technologie, technologie zaawansowane. Oraz dodatkowe żetony typu Planety Gaja, znaczniki akcji.


Nowe frakcje są też bardzo ciekawe, ja grałem różowymi Darkanianami. Którzy mają tanie budowanie na wszystkich typach planet poza nowymi. Startowa planeta to Asteroid i poza jedną startową kopalnią na Asteroidach budowa na innych wymaga poświęcenia gajaformera, tak o tym teżjużwcześniej wspomniałem :)

Dwie nowe Akcje główne to nie wszystie nowe akcje mamy bowiem nowe pola akcji na Okrętach, w tym 3 stare akcje KIK-ów lekko zmodyfikowane, i 9 nowych min. akcję zwiększenia zasięgu o trzy, lub zbudowania na asteroidzie kopalni bez poświęcenia na nawet konieczności posiadania gajaformera. Dwie akcje ulepszania budynków w tym jedna bliźniacza do akcji księgi z Ery Innowacji.

Można powiedzieć, że Okręty Zaginionej Floty dodają do podstawki to co księgi do Ery Innowacji,  no może z „fabularnym” dodatkiem, istnienia okrętów fizycznie na planszy i konieczności wysłanie na nie (mając zasięg) promu badawczego.


Do brzegu

Wyszło mi na to w sumie, że Zaginiona Flota dodaje więcej do Projektu Gaja niż Era Innowacji do Terra Mystici. Jest w tym momencie chyba ulubiony dodatek do gry jaki mam :)

Zagrałem raz z dodatkiem i już nie chcę grać bez dodatku :) Dodatek zwiększa iężkośćgry a to jest woda na młyn mojej radochy z grania. Rozgrywka na 4 ooby zajęła nam 4 godziny, ale jeszcze trzeba było posortować i pozamieniaćelementty podstawki z nowymi zastępnikami z dodatku. Wraz z czytaniem instrukccji dodatku - podstawkęznaiśmy - zajęło to dodatkowo 1,5 h, ale to jest "koszt" jednorazowy gdyż nie będę już raczej oddzielał podstawki od dodatku, mimo, żępodstawkęmam angielską.

Jest to też odpowiedźź na pytanie czy dodatek pasuje do wcześniejszej wersji gry - tak pasuje.

Dodatek otrzymałem od wydawcy wersji polskiej Portal Games Polska za co serdecznie dziękuję.

 

Jeśli gra i/lub dodatek sięwam spodobały to możecie sprawdzić ich dostępność  na portalu planszeo.pl:

 

Unboxing

 

Jeśli interesuje was dokłądnie zawartość dodatku zapraszam do obejrzenia unboxingu na moim kanale Youtube: