Wszelkie podobieństwo wydarzeń przedstawionych w tej grze do prawdziwych wydarzeń jest zupełnie przypadkowe ? Czy aby napewno ?
Konieczności eksodusu z Ziemi na inną planetę na szczęście jeszcze nie mieliśmy, ale wybiegając w przyszłość kilka miliardów lat 4-5, taka okolicznosc zaistnije.
Słońce bowiem jak każa gwiazda w zalezności głównie od swojej masy będzie przchodziła różne stadia ewolucji, za kika miliardów lat Słońce rozszerzy się przechodząc w stadium Czerwonego Olbrzyma do rozmiarów przekraczających orbitę Ziemi... i tutaj wkracza Vladimir Suchy, dając nam możliwość ucieczki z zagrożonej Ziemi na inną planetę, warto zwrócić uwagę że w takiej sytuacji powinna to być planeta z poza układu Słonecznego, czyli baaaardzo odległa.
Dość przynudzania pseudonaukowego, i idźmy do celu. W Ewakuacji musimy przeniesc naszą frakcję (naród) ze starej umierającej planety na nową planetę tzw. "Nowy Świat".
Stary Świat |
Plansza główna przestawia dwie planety, nową oraz starą podzieloną na 4 częśći (kraje, biomy), każdawki więćmam z cześci podzielona jest z kolei na heksy (nowa) lub okrągłe pola (stara) na których mamy ułożone kafelki obszarów (stara) lub budujemy fabryki i zaludniamy nową planetę kładąc na hexach kwadratowe żetony fabryk i okrągłe znaczniki populacji.
Nowy Świat |
Między planetami mamy na planszy tor postępu, po kórym poruszająsię nasze dwie satelity ze sztuczną inteigencją, która steruje produkcją na nowej i starej planecie... w zalezności od położenia satelit mamy lepsząłączn ość ze tstarąlub nową planetą co ma wpływ na produkcję.
Zasobami w grze są:
reprezentoowane są poprzz drewniane kostki, duża to 3 x mała. Mamy żywność i tutaj pojawia się opcja, która kojarzy się ewnie nie tylko mi z grai Uwe Rosenberga - musimy wykarmićnasze narody i to na dwóch planetach. Ludzie chcą także rozrywki, a tą zapewniają staniony :) Musimy zatem dbać o odpowiednią liczbę stadnonów w Nowy Świecie w zależności w któym roku kolonizacji jestemy.
Karty infrastruktury |
Gra trwa maksymalnie 4 lata, i tyle mamy rund w grze. Każa runda podzielna jest aż na 7 faz, w tym:
Faza akcji jest bardzo srytnie pomyślana, wykonująć kolejne akcje poruszamy się po torze zwanym licznikiem akcji, któy wskazuje nam koszt w ed=nergii wyoknywania danych akcji, akcje z kolei wybierramy zagrywając karty pod aszą planszetkę, która ma 4 obszary do wyboru, każdy obszarr ma z kolei dwie ub trzy akcje do wyboru.
Planszetka gracza |
Gra posiada kilka trybów oraz dodatkowych modułów, w prostrzym mamy do dyspozycji tylko akcje z planszetki, w zaawansowanycm mozemy zagraćkartęakcji rewersem i wykonaćakcjęopisana na karcie, co daje duże urozmaicenie i i jeszcze wiecej główkowania co zrobić by było lepiej :)
Gra początkowow była wyścigiem, i koniec gry trigerowasiew momencie gdy zbudujemu min. 3 stadiony na Nowej Planecie, rozgrywka w takim modelu mozę trawaćkrcej niż 4 lata, w wersji polskiej podstawowym trybem gry jest tryb punktowy, który trwa pełne 4 lata.
Tor postępu satelitów oraz płytki statków kosmicznych |
Ja jako miłośnik ciężkich eurasów oczywiście wolę tryb punktowy z zaawansowanymi kartami akcji.
Planszetki graczy wprowadzajado gry minimum asyetryczności, ponieważlosujemy jeden z 4 zestawów technologii, kóre w czasie gry odkrywamy i możemy używać.
W grze mamy takżę kafelki statków kosmicznych - fizycznie wykładamy na nich żetorny fabryk lub karty stadionów by w fazie transportu przewieżć to na drugą planetę -zasadniczo raczej ze starej na nową. Mamy też karty stadionów, oraz infrastruktury, która pomaga na zwiększenie produkcji.
Mam też karty premii na koniec roku, karty celu, calu wspólnego trybu solo i kartę modułu.
Wielość trybów gry daje dużą regrywalność oraz możliwość znależienia sobie najbardziej odpowiadającej nam opcji rozgrywki, stwarza jednocześnie niebezpieczeńśtwo, żę jak zagramy pierwszą partię w trybie, który nam nie podpasuje, to możemy nie chcieć wypróbować innych trybów., a warto!
Gra prezentuje się na stole bardzo ładnie i potrzebuje dosyć dużo miejsca, w moim przypadku playmata kosmiczna wzmacniała klimat rozgrywek o 100%.
Ja w przypadku tej gry nie jestem obiektywny bo jako fizyk/kosmolog z wykształcenia tematy astrofizyczne i o kosmicznej inżynierii łykam jak pelikan rybki, więc dla mnie gra jest pełna klimatu :)
Co prawda pomysł przewożenia stadionów między planetami jest dosyc specyficzny ale mamy w sumie euro więć akurat teraz mamy bardzo pasujące okoliczności by wczuć się w tą specyficzną cechę gry;)
Stadiony do wyboru do koloru |
Kilka mechanizmów gry oddaje faktycznie rzeczywistość:
Jako typowe suche euro mam tutaj tak jakby dwie warstwy, gdyż zasoby wytwarzane na jednej plancie nie są dostępne na drugiej - chyba, że je przetransportujemy statkami kosmicznymi, odległość satelit od planet wpływa na produkcję, jak i same zbudowane fabryki, musimy zatem balansować w tych dwóch przestrzeniach na tyle rozważnie by nie spalić za sobą mostu :)
Znajdziemy tutaj więc i mielenie zasobami i budowę silniczka i postępy na torach produkcji itp. Karty ceów dają dodatkowe warunki na które warto zwracać uwagę, trzba uważaćna kary za brak żywności lub stadionów w odpowiednich momentach na odpowiednich planetach.
Interacja między graczami jest minimalna, możemy sobie podbierać karty oraz pola na planecie.
Gra jest dosyć ciężka w swoim najbardziej skomplikowanym wariancie według skali BGG mieści się według mnie powyżej 4.0. Obecna ciężkość wdług BGG to dokładnie 4.0.
Dla lubiących tematykę kosmiczną to pozycja obowiązkowa, dla eurograczy pozycja na pewno do sprawdzenia a miłośnicy ameri niech siętrzymająod gry z daleka :)
Mnie urzekła tematyka gry, która spowodowła odżycie wspomnień z czasów studenckich gdy prowadziłem seminarium o ewolucji gwiazd, poszukiwanie w każdej najmniejszej mechanice gry odpowiednika w prawach fizyki oraz możliwości współczesnej inżynierii dodatkowo budowały w mojej głowie klimat gry. Życzę innym graczom odnalezienia takiej gry, która będzie tak pozytwnie wpływała na nastrój podczas grania jak Ewakuacja wpłyneła na mnie :)
Mielenie zasobami w dwóch kartach "excella" i balansowanie satelitami na granicach przeżycia naszego narodu daje także dbrą imnastykę dla tych szarych komórek od liczenia nielko od wspomnień ;)
Grę otrzymałem od wydawcy polskiej wersji czyli wydawnictwa Portal Games, za co serdecznie dziękuję.
Jeśli zainteresowaliście się grą sprawdźcie na planszeo aktualne oferty w naszyh sklepach planszówkowych: https://planszeo.pl/gry-planszowe/evacuation
Playmatęużytądo zdjęćdostałem od irmy Playmaty.pl zapraszamy na ich stronę www.playmaty.pl